tirsdag 28. august 2012

Brødkake!



Da jeg var gravid fikk jeg dilla på Brødkake!
Dette er en kake fra Bergen som er utrolig god! Men jeg er redd den holder på å dø ut, nå er det bare Solbrød og Baker Brun i Bergen som lager dem, umulig å få tak i andre steder. De beste brødkakene var dem som Martens hadde: to stk i gjennomsiktig papir med hvit glasur på! Man fikk kjøpt dem i vanlig butikk. Oppfordrer Martens til å ta opp igjen produksjonen!!!!

Min mormor som er vokst opp i Edvartsens gate i Sandviken i Bergen på 1930-40 tallet fortalte at da hun var liten kjøpte hun brødkake for 50 øre stk på bakeriet i gaten. Kaken er laget av gårsdagens brød som bakeriene ikke ville kaste.

Her er en oppskrift jeg bruker hentet fra matoppskrift.no


2kopp(er)brødsmuler 
4kopp(er)kulturmelk
4kopp(er)hvetemel
3kopp(er)sukker
200grsmeltet smør
8tskanel
8tsnatron


1 porsjon gir ca 20 stykker. Lett å lage. 


Husk å ikke ha for mye natron i, da kan kaken få en slags "bismak". 

Slik gjør du: 

Brødsmulene legges i kulturmelken i ca. 15 min. (bløtes opp). Hvis brødet er gammelt, bør de ligge lenger. Det er best å bruke langebrød fra Bergen, da smaker den som den skal!
Etter at smulene er "bløte", ha i natron, deretter blandes resten i etter hvert. 
Stekes i langpanne på 180º i 20 min. Pyntes med melisglasur tilsatt litt romessens. 


Her er brødkaken jeg bakte til dåpen til lillegutt servert på servise jeg har arvet fra min oldemor.




2 kommentarer:

  1. I Martens sine så hadde de alt fra wittendeig, bolledeig, kakerester (alt fra sjokoladekake/sukkerbrød/walesring etc) osv i brødkakene. Så om du har kake til overs, uansett hvilken kake, frys de ned, og kjør til smuler i maskin, og ha i deigen :)

    SvarSlett